banner



Zomercarnaval in Rotterdam omarmt de nieuwe tijd, de koningin krijgt nu ook een koning

Drie weken geleden werd Kevin Gumbs (31) gekroond tot male monarch zomercarnaval in De Doelen in Rotterdam, samen met queen Ana Tromp. Op het moment dat zijn naam werd omgeroepen en hij officieel de winnaar van de verkiezing was, schreeuwde het publiek de longen uit het lijf. "Dat is natuurlijk een fantastisch gevoel. Iedereen moedigt je aan, óók wie eerder in de running was voor het koningschap. Al die mensen weten hoeveel tijd en energie erin zit. Die kostuums, de choreografie... Je ziet iedereen stralen en het is gewoon één groot feest."

Koning zomercarnaval give-and-take je niet zomaar, legt Gumbs uit: "Er zijn drie voorrondes. De eerste is een videoronde waarin je moet vertellen over je beroep, de thema'south die je belangrijk vindt en je hobby's. De ronde daarna is live, dat is de galaronde. Daarbij moesten we allemaal, elegant gekleed, vragen over maatschappelijke thema'south beantwoorden, bijvoorbeeld over culturele inclusiviteit maar ook over onze band met carnaval. Ronde drie is de finale, daarin moesten we echt een show neerzetten, dansen en ons thema toepassen." De groep van Gumbs koos voor de tijger als thema, omdat dice 'speels en nieuwsgierig naar anderen is', iets wat zij ook willen uitstralen.

Arubanen begonnen ermee

Een carnavalsgroep draagt je voor als potentiële koning of koningin. "Bij mij was dat de Shining Stars carnavalsgroep. Toen ik werd gevraagd had ik geen twijfels, ik heb meteen ja gezegd. Ik had het jaar ervoor met de groep meegedaan en dat ze mij als king wilden, vond ik een hele eer. Ik zou sowieso weer meedoen aan het carnaval dit jaar, maar als king? Dat was wel een hele verrassing."

Een groot deel van de carnavalsvierders komt net als hij van Aruba. "Daar vierde ik ook altijd al carnaval, het hoort echt bij mijn cultuur. Veel van de mensen die hier nu carnaval vieren zijn ook van Aruba naar Nederland verhuisd en dice mensen kende ik dus al." Het tropisch carnaval in Nederland werd ook voor het eerst georganiseerd door Arubanen, maar dat is al lang niet meer het enige land dat wordt vertegenwoordigd in Rotterdam. De carnavalsgroep van Gumbs bestaat wel veelal uit Antillianen, maar ook Zuid-Amerikanen en Europeanen weten het zomercarnaval inmiddels te vinden.

King Kevin Gumbs, de eerste koning van het Zomercarnaval in Rotterdam. Beeld Ducos/Peter Bezemer

Male monarch Kevin Gumbs, de eerste koning van het Zomercarnaval in Rotterdam. Beeld Ducos/Peter Bezemer

Dansen, lachen en zwaaien

De taak van Gumbs tijdens de parade zelf? "In principe hoeven we dan niks meer te doen", lacht hij. "Alleen maar dansen, lachen en zwaaien. Hoewel dat natuurlijk ook een hele inspanning is, want het duurt de hele dag en je aptitude de hele tijd met het publiek bezig. Maar dat dansen is natuurlijk mijn kracht. Ik denk ook wel dat ik een voorsprong had tijdens de verkiezing, met mijn achtergrond als danser."

Dit weekend is het hoogtepunt van het zomercarnaval met onder andere de parade. Gumbs hoopt daarbij weer zoveel mogelijk te leren over andere culturen. "Ik probeer af en toe aan de zijkant stil te staan en te kijken naar wat andere groepen doen, wat hun thema'southward zijn en hoe ze dansen. Dan probeer ik ook meer over de groep en hun culturele achtergrond te weten komen." Naast dansen is het onderwijs zijn tweede passie. "Dus die passie voor het carnaval wil ik ook graag overdragen op mijn leerlingen, en ze zo ook iets leren over andere culturen. Ik geef dansles op zowel een MBO- als HBO-instelling en ik vind het geweldig om na al die jaren zelf dans studeren het te kunnen overbrengen op de nieuwe generatie."

Het hele jaar koning naast koningin

Gumbs denkt dat het belangrijk is om niet alleen een koningin, maar ook een koning te hebben. "Carnaval gaat echt over mensen samenbrengen, dus die inclusiviteit is heel belangrijk. Ook mannen werken aan de praalwagens en andere voorbereidingen, denk aan de muziek bijvoorbeeld. Dus ik ben heel blij dat die eerste stap nu in ieder geval hier in Nederland wordt gezet. Op Aruba hebben we ook al jaren een rex, maar het zou mooi zijn als nog meer landen dit voorbeeld gaan volgen. En ik vind het ook gewoon een mooie manier om bij te dragen aan het carnaval. Ik had al achter de schermen geholpen, met de choreografieën van de queens bijvoorbeeld, maar nu sta ik dus ook nog zelf op het podium."

Koning, en dus ambassadeur van het zomercarnaval, is Gumbs in principe de rest van het jaar. "Dus ik hoop met de queen, Ana Tromp, ergens dit jaar ook nog naar Aruba te gaan en daar mee te doen met het carnaval. Zij komt toevallig ook van Aruba. Maar eerst maar eens even de parade aankomend weekend, en daarvan bijkomen," lacht hij.

Lees ook:
Julidans toont hoe nieuwe rituelen ons kunnen verbinden

Julidans is hét voorhoedefestival voor hedendaagse dans. Recensent Sander Hiskemuller
pikt de trends van dit jaar eruit en bespreekt zes producties.

Source: https://www.trouw.nl/binnenland/zomercarnaval-in-rotterdam-omarmt-de-nieuwe-tijd-de-koningin-krijgt-nu-ook-een-koning~b480f3e8/

Posted by: ricecomel1970.blogspot.com

0 Response to "Zomercarnaval in Rotterdam omarmt de nieuwe tijd, de koningin krijgt nu ook een koning"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel